El Bolsón en Bariloche - Reisverslag uit El Bolsón, Argentinië van Inez en Han - WaarBenJij.nu El Bolsón en Bariloche - Reisverslag uit El Bolsón, Argentinië van Inez en Han - WaarBenJij.nu

El Bolsón en Bariloche

Door: Han & Inez

Blijf op de hoogte en volg Inez en Han

17 Februari 2018 | Argentinië, El Bolsón

Na 23 uur in de bus komen we aan in El Bolsón, een plaats in het noorden van Patagonië. De busreis is lang en ook saai: grotendeels over de eindeloze Argentijnse pampa met slechts af en toen een oase van meer leven dan alleen droog gras, struikjes en guanaco’s. Maar we overleven de lange reis: als je je er goed op instelt, valt het achteraf mee. In El Boltón worden we bij het busstation afgehaald door Andrea. Andrea heeft twee dochters (Caroline van 20 en Dalida van 17) en woont met Sebastian (vader van Juan, 12) aan de rand van El Bolsón. Ze hebben hier samen een huis gebouwd met prachtig uitzicht over het stadje. We worden warm onthaald door de gehele familie met pizza, salade, wijn en bier. Andrea en Sebas zijn net begonnen met hun airbnb en maken er veel werk van ons verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. De volgende dag hebben we afgesproken met Marijke en Anton, vrienden uit Castricum. Zij zijn ook op reis door Zuid-Amerika (voor drie maanden) en nu op weg naar het zuiden van Patagonië. Het uitwisselen van onze ervaringen en plannen doen we op een tochtje naar de Piltriquitrón, een bergtop die mooi uitzicht geeft over El Bolsón en de omliggende bergen. De volgende dag maken we een tochtje naar een refugio in de bossen van Warton. Andrea en Sebas nodigen ons uit voor een asado bij hen thuis. Een asado is een typisch Argentijnse barbecue. Marijke en Anton worden ook uitgenodigd: hoe meer mensen, hoe leuker Sebas en Andrea het vinden. Sebas heeft grote lappen vlees (koe en lam) ingekocht. Bij een asado ligt het vlees niet boven het smeulende hout, maar op een rooster ernaast. Met veel zorg bewaakt Sebas het vuur en gaart hij het vlees. Wij mogen voorproeven. Wij eten in Nederland heel weinig vlees; de hoeveelheden die we bij het voorproeven krijgen zijn al meer dan wat we gemiddeld in twee weken aan vlees eten. En dan moet de maaltijd nog beginnen. Er zijn nog enkele vrienden van Dalida uitgenodigd en rond tien uur gaan we met z’n elven aan tafel. Sebas loopt af en toe naar beneden om van de asado een nieuwe plank met vlees te halen. En eerlijk is eerlijk, het vlees is heerlijk, veel smaakvoller dan bij een gewone barbecue het geval is. Andrea en Sebas zijn echt hele warme mensen. Wat een aandacht en hartelijkheid kunnen zij geven! Het zijn drie verrukkelijke dagen met de liefste Argentijnen die we tot nu toe ontmoet hebben. De volgende ochtend nemen we afscheid en nemen we de bus naar Bariloche. Voor vertrek treffen we ook Marijke en Anton nog even: zij stappen in de bus naar El Chaltén. Wij gaan de andere kant op. Na een dagje Bariloche reizen we vandaag door naar Chili. En zo zijn we inmiddels onze laatste twee weken ingegaan. Wat vliegt de tijd. Saludos, Inez & Han

• 18 Februari 2018 - 11:57

Kees:

Hallo Lui,
    Ja groot land hè? Fijn dat jullie zulke leuke mensen hebben ontmoet.
    En... Inez een hele fijne verjaardag morgen !
    Ik ga er ééntje op je nemen. !!
    Groet
    Kees

• 19 Februari 2018 - 09:58

Marjan :

compleaños feliz!

Hallo reizigers, heel leuk om jullie verslagen te lezen! Geniet van de laatste weken. Ik begin jullie al een beetje te missen. Liefs, Marjan

• 19 Februari 2018 - 21:05

Rene:

Mensen, wat een warm verhaal.
    Dat moet een bijzondere verjaardag zijn vandaag!
    Liefs, Renée

• 24 Februari 2018 - 08:26

Lizelotte Vos:

fantastisch wat jullie meemaken! geniet er van!
    Liefs Lizelotte