Tussen de Osorno en de Calbuco - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Inez en Han - WaarBenJij.nu Tussen de Osorno en de Calbuco - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Inez en Han - WaarBenJij.nu

Tussen de Osorno en de Calbuco

Door: Inez & Han

Blijf op de hoogte en volg Inez en Han

31 Januari 2018 | Chili, Puerto Varas

We zitten midden tussen drie flinke vulkanen (Osorno, Calbuco en Puntiagudo), twee grote meren en de eerste fjorden (Cochamó). We zijn in het noorden van Patagonië. In vergelijking met Noord Chili is het hier een stuk kouder en veel groener. We verblijven twee nachten in Puerto Varas en drie nachten in Ensanada. Ensanada ligt aan het meer Lago Llanquihue en tussen de vulkanen Osorno en Calbuco. 11 jaar geleden hebben Eloá (een Braziliaanse) en Trevor (een Canadees) in het regenwoud achter Ensanada een open plek gecreëerd. Ze hebben hier een guesthouse gebouwd met alle comfort die je als reiziger kunt wensen: Hamilton’s Place. De naam verwijst naar hun 10 jaar oude zoon. Drie jaar geleden was er alle hens aan dek vanwege een uitbarsting van de Calbuco. Maar na een half jaar mochten ze weer terugkomen. Eloá, Trevor en Hamilton pendelen nu heen en weer tussen Canada (waar Trevor inmiddels weer een baan heeft en Hamilton naar school gaat) en Ensanada (waar het guesthouse vijf maanden per jaar open is).
We toeren rond de Lago Llanquihue en beklimmen de Osorno tot waar we stijgijzers en touw nodig hebben (niet bij ons).

Aan het meer genieten we van mooi uitzicht op de vulkanen. Iets zuidelijker toeren en wandelen we door het eerste fjord. En ja, door de zalmkwekerijen en doordat het zeewater omringd wordt door hoge en deels met sneeuw bedekte bergen, doet de omgeving denken aan Noorwegen.
’s ochtends en ’s avonds worden we door Eloá verwend met heerlijk Chileens/Braziliaans eten. Zonder twijfel de lekkerste maaltijden sinds we op pad zijn, nu precies vier weken. Aan tafel delen we reisverhalen met Chilenen, Fransen, Duitsers en een Zwitser. Een deel van de reizigers komt uit het zuiden, anderen zijn net zoals wij op weg naar het zuiden. Leuk om steeds zoveel verschillende mensen tegen te komen en verhalen te horen.
We vliegen vandaag naar het zuiden van Patagonië: Punta Arenas.
Saludos, Inez & Han

• 31 Januari 2018 - 22:18

Marco:

Dat zijn de betere foto's. Mooi hoor. Sommige doen trouwens aan Nieuw Zeeland denken... Klinkt allemaal weer erg goed. Mooie reiservaringen zo te lezen.

• 31 Januari 2018 - 22:45

Marijke:

Hoi Inez en Han,
    Wat prachtig, al weer een maAnd weg, dat gaat snel... het lijkt allemaal soepel te verlopen? Nog weer heel veel genieten rond punta arena’s !!
    Groetjes ( wij nog 4 nachtjes slapen)

• 01 Februari 2018 - 12:25

Frans:

Prachtig huis (het hotel?) ook; met een "Lelijk Eendje"in de garage ;-)

• 01 Februari 2018 - 16:41

Kees:

Ziet er fantastisch uit hoor ! Veel plezier in Torres del Paine. Geniet van de gletchers !

• 04 Februari 2018 - 19:28

Danielle:

Heb net met terug werkende kracht alle foto's even bekeken! Ziet er fantastisch uit!! Geniet nog!