Quebrada de Humahuaca (Tilcara) - Reisverslag uit Tilcara, Argentinië van Inez en Han - WaarBenJij.nu Quebrada de Humahuaca (Tilcara) - Reisverslag uit Tilcara, Argentinië van Inez en Han - WaarBenJij.nu

Quebrada de Humahuaca (Tilcara)

Door: Han & Inez

Blijf op de hoogte en volg Inez en Han

17 Januari 2018 | Argentinië, Tilcara

We zijn twee dagen in Quebrada de Humahuaca. Een werkelijk prachtig berggebied, hoog gelegen tussen Salta en de Boliviaanse grens. Het gebergte heeft fantastische vormen en kleuren. In de buurt van Tilcara zijn verschillende wandelmogelijkheden.
We verblijven bij Itati in Tilcara. Ze woont met haar drie kinderen aan de rand van het dorp en heeft in haar tuin een casita gebouwd voor gasten. Itati is zeer actief op verschillende fronten. Ze steunt arme dorpsgenoten – vaak met een Indiaanse achtergrond – om manieren te vinden om geld te verdienen. Zij is ook erg begaan met Milagro Sala, een vrouw uit de regio die zich politiek inzet voor bewoners uit dit armere deel van Argentinië. Sala zit nu twee jaar in de gevangenis naar aanleiding van haar politieke activiteiten, onder het voorwendsel dat ze geld van de overheid gestolen zou hebben. Daarnaast heeft Itati bewerkstelligd dat vrouwen ook op de panfluit mogen spelen, iets dat voorheen alleen aan mannen voorbehouden was. Als we bij haar huis aankomen speelt een groep Indiaanse Zuid-Amerikanen er lustig op los. Klinkt eerst heel vrolijk, later begint het wat te vervelen, vooral als er meer beginnelingen bijkomen en het geluid steeds valser wordt.
Purmamarca is een dorpje ten zuiden van Tilcara. Het ligt aan de voet van kleurrijke en wonderschone rotsen.
Meer naar het noorden ligt El Hornorcal, hoog boven het rommelige maar zeer sfeervolle dorpje Humahuaca. Het uitzichtspunt op El Hornocal ligt boven de 4300 meter. Op dit dak van de wereld verblijven we langere tijd om te genieten van fantastische kleuren.

We gaan vanmiddag terug naar Salta om de auto in te leveren. (Kon helaas niet op een andere plaats.) Vanuit Salta nemen we de nachtbus naar La Quiaca, de grens met Bolivia. Daar lopen we de grens over naar het Boliviaans dorp Villazon en gaan dan door met de trein van Villazon naar Uyuni. We wilden eigenlijk eerst over de Andes naar Chili, maar juist nu blijkt de Paus Chili te bezoeken. De voorspelling is dat de wachttijd bij de grens Argentinië-Chili dan meer dan acht uur zal bedragen. Om die reden draaien we ons reisplan om.
Saludos, Han & Inez

• 18 Januari 2018 - 18:02

Inez En Han :

Enkele foto's en een filmpje volgen later.

• 18 Januari 2018 - 19:11

Anton:

Jullie krijgen er maar niet genoeg van om verslag te doen. Ik weet niet of wij dat ook kunnen volhouden.
    Jullie verslag geeft mij wel veel ideeën voor onze reis, leuk hoor. Maar naar Bolivia gaan we niet

• 19 Januari 2018 - 09:29

Frans:

Nu missen wij de paus ook...

• 19 Januari 2018 - 10:56

Merilee:

Wow, wat een prachtige kleuren!!

• 19 Januari 2018 - 14:35

Kees:

Mooi jongens ! Nog geen last van hoogteziekte ? Veel plezier in Bolivia. Jullie zullen genieten van de geweldige kleuren !

• 20 Januari 2018 - 16:34

Tom:

Ha Han en Inez, wat een geweldig mooi gebied hè ? Ik kan me nog de lange slinger weg naar boven herinneren? Geen last van de hoogte? Ach natuurlijk niet, zulke berggeiten

• 22 Januari 2018 - 08:31

Anna:

Mooi om te lezen dat (ook) jullie hebben genoten van de indrukwekkende natuur van de QdH! Geniet van Bolivia!

• 22 Januari 2018 - 10:21

Marjan:

Het ziet er fantastisch uit! Heel leuk om jullie zo een beetje te volgen. In Nederland hebben we al weer een 'ontwrichtende storm' met afgewaaide daken en omgewaaide bomen achter de rug, dus blijf nog fijn even daar. Minke heeft het ook goed in China. Ik ben jaloers en ga vandaag maar weer aan de boekhouding. Veel plezier en mooie avonturen!