Perito Moreno en Fitz Roy - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Inez en Han - WaarBenJij.nu Perito Moreno en Fitz Roy - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Inez en Han - WaarBenJij.nu

Perito Moreno en Fitz Roy

Door: Han & Inez

Blijf op de hoogte en volg Inez en Han

12 Februari 2018 | Argentinië, El Chaltén

We reizen met de bus van Puerto Natales (Chili) naar El Calafate (Argentinië). Het passeren van de grens kost ons deze keer twee uur. Daarna rijden we enkele uren over de Argentijns pampa: gras en struiken en af en toe een guanaco. Verder geen bomen, geen huizen. Gewoon leeg, geen teken van leven. Opeens openbaart zich een enorm meer. Hieraan ligt El Calafate. We hebben een kamer gehuurd bij Juan. De blokhut is ergens in de heuvels boven El Calafate. Lastig te vinden, ook voor de taxichauffeur, door het ontbreken van straatnaambordjes en huisnummers. In de zomer woont en werkt Juan in El Calafate, in de winter woont hij bij zijn familie in de buurt van Buenos Aires. Juan heeft zoals veel Argentijnen meerder banen/baantjes tegelijkertijd. Het gevolg is dat hij op dit moment ’s middags, ’s avonds en ’s nachts werkt en ’s ochtends slaapt. Wij kunnen daardoor prima gebruik maken van zijn keukentje en living en de Perito Morenogletsjer bezoeken. Deze gletsjer is onderdeel van een heel groot gletsjergebied in Patagonië. We bewonderen de gletsjer vanaf het uiteinde van de gletsjer: de tong. De eerste paar uur dat we er zijn is het bewolkt, maar dan breekt de zon door. De contouren worden nu scherper. Een enorme ijsmassa ligt voor ons, gedrapeerd in de mooiste vormen. De gletsjer is 5 kilometer breed, de hoogte aan het uiteinde is 40 tot 70 meter ijs (boven het meer). Niet te bevatten deze enorme hoeveelheid ijs. En dit is de enige gletsjer in de wereld die op dit moment groeit. Het geluid van afbrekend ijs is als een flinke onweersbui: overdonderend.
Na El Calafate is onze volgende halte het iets noordelijker gelegen El Chaltén. Dit dorp is speciaal voor bergwandelaars en andere bergsporters aangelegd. Van hieruit lopen we naar de beroemde Fitz Roy. Het weer werkt deze keer erg mee: stralend blauwe lucht. En wat is dit een waanzinnig mooie plek: de flanken van de imposante Fits Roy worden bedekt met enkele steile gletsjers. Vanaf hier dendert het water naar beneden in twee prachtig gelegen gletsjermeren. We blijven zo lang mogelijk kuieren op deze verrukkelijke plek. Toch nog maar een extra foto?!
Het is niet elke dag feest, de dag erna is het veel bewolkter. We doen een tochtje naar de Laguna Torre, aan de voet van de Torre Cerro, de andere reus in dit gebied. Ook mooi, maar de dag ervoor zijn we wel heel erg verwend.
Vandaag (maandag 12-2) doen we nog een laatste wandeling in het Fitz Roygebied (de zon schijnt weer:)), vanavond nemen we de bus van El Chaltén naar El Bolsón. Een busreis van maar liefst 22 uur. De afstanden in Chili en Argentinië zijn enorm. We moeten - nu we het zuiden van Patagonië achter ons moeten laten - een flinke afstand overbruggen.
Saludos, Inez & Han

• 12 Februari 2018 - 12:39

Anton En Marijke :

Wat een mooie plekken om te bezoeken. Over een week gaan we dat ook bekijken, maar eerst samen met jullie El Bolsón bezoeken. Tot morgen.

• 13 Februari 2018 - 08:57

Anna:

Echt indrukwekkend allemaal... Disfruten! ;-) Groetjes, Anna

• 13 Februari 2018 - 09:40

Titia:

Schitterend die gletsjer. ¡Buen viaje, vecinos!

• 14 Februari 2018 - 10:55

Kees:

Hallo Lui,
    Mooie avonturen jongens, het wordt een lange, lange dia avond !
    Leuk dat we zo mee kunnen genieten.

• 16 Februari 2018 - 13:04

Merilee:

Holy moly! Het wordt steeds mooier!

• 17 Februari 2018 - 08:37

Frans:

Ha ijs, hadden we nog niet gehad; ruig weer hoor!